Oefenen met Quilten - Bonusles

Zo, dat is dat! Alle negen de QuiltBlokken zitten in elkaar! Het wordt dus tijd om de Quilt in elkaar te gaan zetten en af te werken. Spannend hoor! En ik ben ook echt heel benieuwd naar hoe al jullie Quilts gaan worden!

Bij het StofPakket van het laatste QuiltBlok heb je twee stukjes Quiltvoering gekregen om een beetje mee te oefenen: bamboe voering en biokatoen voering. Je kunt er proeflapjes mee verwerken en er eventueel pannenlappen van maken. Hier wat tips over het doorstikken van een Quilt!


Lagen stof op elkaar leggen
De lagen van de quilt liggen als volgt op elkaar: eerst de onderstof, met de goede kant naar beneden, dan de voering en dan de quilttop met de goede kant naar boven. Er zijn een aantal manieren om de lagen stof van de Quilt (ook wel de 'quiltsandwich' genoemd) op elkaar te bevestigen en te zorgen dat ze niet gaan verschuiven:
• Rijgen: bevestig de lagen stof aan elkaar met lange rijgsteken van rijggaren
• Veiligheidsspelden: steek op regelmatige afstanden van elkaar veiligheidsspelden door alle lagen van de quilt heen
• Fixeerspray: verkrijgbaar bij quilt speciaalzaken, spray waarmee je de lagen van je quilt tijdelijk op elkaar kunt plakken. Na het wassen gaat de spray er weer uit.

Handmatig Quilten
• Gebruik een scherpe, korte quiltnaald en eventueel een vingerhoedje.
• Maak een knoopje in het uiteinde van de draad en begin aan de zijkant van je quilt of proeflapje
• Maak regelmatige rijgsteekjes

Je kunt de steekjes op verschillende manieren maken: naast de naden van het patchwork, precies op de naden van het patchwork (onzichtbaar), diagonaal, of je kunt figuren maken.
Probeer zelf even uit wat je mooi of handig vindt!
Een goed stukje met veel foto's over het leren van handmatig quilten vind je HIER

Machinaal Quiten
Dit is best zwaar werk! Je kunt je voorstellen dat het zwaar en onhandig kan zijn om een groot quilt onder je naaimachine door te manoeuvreren! 
Begin het liefst aan de zijkant van de quilt, zodat je in het midden van de quilt geen draden hoeft af te hechten.
Machinaal quilten kan ook op verschillende manieren, zoals beschreven bij het handmatig quilten: 
• Rechte lijnen: door de naden van het patchwork te volgen, naast de naden te stikken, diagonaal te stikken of figuren te maken
• Kronkelende stiksels: door de ondertransporter van de naaimachine uit te schakelen kun je kronkelende lijnen maken 'uit de vrije hand'.

Quilten uit de vrije hand had ik nog nooit geprobeerd, dus ik maakte van de week een proeflapje. Het ondertransport van de naaimachine zit onder het naaivoetje. Als het goed is kun je die naar beneden zetten, zodat hij geen grip meer heeft op de stof. Zo kun je zelf de stof onder de naald doorduwen in een kronkelende lijn.

Hier is mijn proeflapje. De rechter lijn heb ik gestikt zonder ondertransport, maar daar was ik niet zo tevreden over! Het lukte mij niet goed om te sturen en de draad knoopte een beetje op aan de onderkant.
De linker en middelste lijn heb ik genaaid met het ondertransport weer omhoog en een hele korte steekafstand. Dat ging beter! Maar een beetje meer oefenen kant geen kwaad ;-)
Een uitgebreid verhaal over machinaal quilten lees je HIER

Heb je een leuk proeflapje gemaakt? Dan kun je er een pannenlap van maken! Hoe je dat doet lees je HIER

• Doe je mee met de QuiltCursus? Bestel het Stofpakket of PDF-beschrijving voor November alvast bij Sew Natural!
• Volg alles rondom de QuiltCursus op onze Facebook Pagina

2 opmerkingen:

  1. als je met de machine wilt door quilten, is het heel handig als je een stopvoetje bij je naaimachine hebt. Dit is meestal een voetje met een soort oog / rond uiteinde. Het gaat dan veel beter om uit de losse pols te sturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het lukt mij niet erg goed om op de naaimachine te quilten Nergens kom ik antwoord tegen op de vraag hoe je de machine het best in kan stellen? daardoor gaat het volgens mij niet goed. mijn proefje gaat prima, maar zodra ik de quilt ga quilten vormen zich rimpels, plooien en hier en dat grote en-of te kleine steken. . dat zal te maken hebben met verkeerd instellen. maar wat kan ik het beste doen? hoop dat je mij kunt helpen? hartelijke groet Tineke

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!