Een Blok Per Maand: December Les 2



Hallo Quilters! Vorige week zag je hoe je de Quilt kunt doorstikken met de hand, deze week zie je hoe je dat kunt doen met de naaimachine. Dat is een stuk moeilijker en vraagt om een heleboel oefening! Maak dus eerst een heleboel proeflapjes voordat je aan het echte werk begint, om frustratie te voorkomen..
Stap-voor-stap
Stel eerst je naaimachine goed in:
- Vervang je naaivoetje door een speciaal quilt-voetje (verkrijgbaar bij de naaimachine winkel)
- Zet het stoftransport uit (op de bodem van je naaimachine, bij mij zit het knopje daarvoor naast het spoelhuisje)
- Zet het naaivoetje in de borduurstand, dat is de stand tussen omhoog en omlaag
- Probeer uit welke draadspanning mooie steken geeft op de bovenkant én de onderkant van de stof (bij mij moest de spanning op 2)
- Kies hoe je de Quilt wil doorstikken: je kunt de figuren van het patchwork volgen of er allemaal patronen op stikken. Teken eventueel een patroon voor met een markeerpotlood of stift.



Nu kun je beginnen met naaien. Begin in het midden van de Quilt en werk naar buiten toe. Omdat het stoftransport uit staat stuur je de stof met je handen onder de naald door. Dat is best zwaar werk! Ook omdat de Quilt natuurlijk een flinke lap stof is. Je kunt eventueel rubber schoonmaakhandschoenen of tuinhandschoenen aandoen voor extra grip.

Ik stikte vier van de Blokken door met een meander motief. Dit is een redelijk makkelijk patroon voor een beginner, je gaat gewoon al kronkelend op en neer met de stof, zodat dit patroon ontstaat.

De banen tussen de Blokken stikte ik door met krullende lijn

En de vier andere Blokken kregen een grote bloem. Deze kun je eventueel eerst voortekenen met je markeerpotlood. Begin in het midden met een cirkel en stik er steeds grotere bloemblaadjes rondom.


Als laatste stik je de buitenste randen door, dat deed ik weer met een krullende lijn. Weef de loshangende draadjes netjes onder de stof door en knip ze dan af. Je Quilt is nu klaar om af te werken!

Het doorstikken van de Quilt is een pittige klus en duurt best lang. Neem er de tijd voor en wees niet te streng voor jezelf. Het hoeft niet perfect!

• Doe je mee met de QuiltCursus? Bestel het Stofpakket of PDF-beschrijving voor December bij Sew Natural!
• Volg alles rondom de QuiltCursus op onze Facebook Pagina

2 opmerkingen:

  1. Wat mooi!! Ik heb het wel eens zo geprobeerd maar kreeg bij ieder bochtje dat ik maakte grote lussen van de onderdraad. Heb je daar misschien een tip voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt waarschijnlijk aan de draadspanning. Ik ben ook best lang bezig geweest om het goed te krijgen. En de draden goed vasthouden als je begint te naaien. Een nieuwe, scherpe naald inzetten helpt misschien ook! Succes!

      Verwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!