Techniek: Alles Over TassenBand


Als je zelf Tassen naait, heb je ook hengsels nodig. Die kun je zo standaard kopen, maar ook zelf maken! 

In dit overzicht lees je wat tips over Tassenband & Hengsels: over zelf gekocht of zelf gemaakt,  de lengte, de breedte & wel-of-niet in lengte verstelbaar.










* Kant-En-Klaar Tassenband
Tassenband is gewoon kant-en-klaar te koop: op de markt, in handwerk-/ fourniturenwinkels of via internet.
Je hebt sysnthetisch band en band van katoen, in verschillende dikte, stugheid en breedte.


* Tassenband Zelf Maken
Zelf tassenband of hengsels maken is niet zo moeilijk! Ik doe dat als volgt:
1. Neem een strook stof (stevig katoen, over verstevig de stof met vlieseline) die lang genoeg is en 4x zo breed als je tassenband moet worden. Strijk de stof in de lengte dubbel, leg de stof weer open en strijk de twee zijkanten naar de middelste vouw toe.
2. Leg de twee naar binnen gestreken zijkanten op elkaar, zodat er vier lagen stof op elkaar liggen en strijk nog eens plat.
3. Naai de open zijkant dicht met een stiksel op een paar mm van de zijkant. Naai ook een stiksel op een paar mm van de andere zijkant.
4. Dit is je tassenband! Je kunt eventueel ook nog één of twee stiksels midden over de band naaien (tussen de buitenste stiksels) voor extra stevigheid.


Wil je een hengsel met aan de voor- en achterkant een andere kleur? Neem dan 2 stukken stof van 2x zo breed als je hengsel moet worden en strijk de zijkanten naar het midden toe zoals in stap 1 hierboven. Leg die twee stroken netjes op elkaar en stik de zijkanten op een paar mm van de rand, zoals in stap 3. Naai voor de stevigheid nog twee stiksels over de hele lengte.

* De Lengte & Breedte
Dit zijn richtlijnen, geen regels! Maar deze lengte- en breedtematen houd ik meestal aan:
• Shopper/ Tasje met 2 hengsels: 50 cm lang/ 3,5 cm breed
(knippen: 2 keer 57 x 14 cm)
• Shopper met schouderhengsels: 60 cm lang/ 3,5 cm breed
(knippen: 2 keer 67 x 14 cm)
• Schoudertas (niet-verstelbare band): 105 cm lang/ 5 cm breed
(knippen: 115 x 20 cm)
• Schoudertas (verstelbare band): 75 - 140 cm lang/ 4 cm breed
(knippen: 1 keer 12 x 16 cm & 1 keer 150 x 16 cm)
• Handtasje met 1 hengsel over de schouder: 50 cm lang/ 3 cm breed
(knippen: 56 x 12 cm)

Bij de lengte neem ik altijd 6-8 cm extra die ik aan allebei de kanten een paar cm in de tas steek, zodat ik er nog een 'kruis' overheen kan naaien voor extra stevigheid.
Zoals je ziet is de breedte die je knipt altijd 4x zoveel als de uiteindelijke breedte van je hengsel(s).
Meestal geldt: hoe kleiner de tas, hoe smaller het hengsel/ de hengsels. Pas dan dus de breedte (en eventueel de lengte) van je tassenband aan.


* De Verstelbare Schouderband
Dit is een manier om een verstelbare schouderband te maken, hierbij heb je twee gespen nodig zoals in foto 1 hieronder.
1. Je hebt dus twee stukken tassenband nodig: één van 12 x 4 cm en één van 150 x 4 cm. En twee gespen: één met een enkele doorgang en één met een dubbele doorgang.
2. Haal het korte stukje band door de enkele gesp, zodat hij in het midden van de band zit en vouw het band dubbel. Haal het lange stuk band door de dubbele gesp: onderlangs, over het middelste stukje en dan weer onderlangs. Haal de lange band dan door de andere kant van de enkele gesp.
3. Laat het uiteinde van de lange band weer onderlangs door de dubbele gesp gaan, onder het stuk band door dat er al zit. Vouw het hengsel een stukje terug en naai hem vast op de onderste van de twee stukken band, tussen de twee gespen in. Vouw het uiteinde naar binnen voor een mooie afwerking.
Nouja, kijk maar naar de foto's, dat is duidelijker ;)


Dit is je verstelbare tassenband! Naai het korte stukje (dubbelgevouwen) aan de ene zijkant van je tas en naai het lange gedeelte van je hengsel aan de andere zijkant. Je kunt nu de band korter en langer maken via de dubbele gesp!

Dit was het, de hengsels die ik zelf het meest gebruik! Er bestaan natuurlijk nog veel meer soorten en maten hengsels, maar hier hou ik het even bij ;)

19 opmerkingen:

  1. Er zijn nog zoveel tassen (en andere dingen) die ik wil maken, dit komt vast nog eens van pas, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke post! komt zeker van pas
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze uitleg.!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief dat je de tijd hebt genomen om dit helemaal uit te schrijven.
    Veel mensen zullen hier vast en zeker blij van worden.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, dat is ook toevallig. Heb ik de hele middag zitten puzzelen om een hengsel met verstelbare band aan een tas te maken en lees ik nu hoe het moet. Ik heb het dus niet goed gedaan, maar het werkt wel. De volgende keer ga ik jouw advies opvolgen, dat is veeeeel beter :))!! Thanx... knufzz...peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tip:
    ga naar een auto sloop en vraag of je veiligheidsgordels mag wegknippen uit de auto's, prachtig materiaal voor een schouderriem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super thanx. Ik heb hem even op printerest gepint.Erg makkelijk als ik weer bezig ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat grappig, de stof voor de tas heb ik hier gebruikt als gordijn. En voor het bekleden van twee Skruvsta stoelen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig om te zien dat we de tassenhengsels op dezelfde manier maken. Goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Miek,

    Dank je wel voor je tuto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waar kan ik zo'n schuifgesp kopen? Dat gedeelte met 2 gaten kan ik wel vinden, maar dat gedeelte met 1 gat verkopen ze nergens lijkt het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo,

    Ik heb dezelfde vraag als Anoniem. De marktkoopman verzekerde mij dat ik alleen maar het dubbele stuk nodig had. Het gedeelte met 1 gat kan ik nergens vinden, ook niet via webshops. Wel in het zwart maar niet in kleur. Waar heb jij de oranje gespen gekocht? Tips zijn welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Erg leuke en nuttige blog!

    groet van E

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!