QuiltCursus - Proloog



Nog een paar weken en het is 2013! Dan beginnen we met de QuiltCursus Een Blok Per Maand. Hebben jullie er ook zo'n zin in? Wij wel en daarom volgt hier alvast een proloog! Over welke benodigdheden handig zijn om in huis te hebben bij het maken van een Quilt.
PS. De stofpakketjes en de werkbeschrijving voor januari zijn alvast te bestellen via SewNatural! (Bestel je een stofpakket, dan hoort de werkbeschrijving daar al bij, die hoef je dus niet los te bestellen!)

Stof

Neem het liefst stoffen van 100% katoen en van goede kwaliteit (niet te dun). Er zijn een heleboel leuke stoffen verkrijgbaar speciaal voor patchwork en quilten. Als je meedoet met de QuiltCursus krijg je elke maand prachtige en leuke stoffen van goede kwaliteit toegestuurd!




Het is verstandig om je stoffen eerst te wassen voordat je ermee gaat werken. Zo kunnen ze krimpen en de overtollige verf gaat eruit. Knip de hoekjes af (tegen het rafelen), was de stoffen op 40 graden en strijk ze goed plat als ze nog licht vochtig zijn.


Naalden

Voor het handwerk heb je naainaalden nodig. Niet te klein en niet te groot. Met een mooie scherpe punt en een oog waar je naaigaren doorheen kan halen. Dit soort naalden heten ook wel betweens, dat betekent zoiets als tussenmaat.






Voor het machinewerk kun je werken met naaldnummers 70 t/m 90. Zorg ervoor dat de naald in je naaimachine bij elk nieuw groot project nieuw is. Dat voorkomt veel frustratie door draadbreuk en lelijke stikgaatjes.



Naaigaren

Als je met katoenen stoffen werkt, is katoenen naaigaren het mooiste. Je kunt het beste een neutrale kleur gebruiken voor het maken van je blokken ( het aan elkaar zetten van de ‘patches’ , de verschillende kleine stukjes stof). Je werkt met verschillende kleuren stof en een neutrale kleur garen gaat beter op in het geheel. 





Voor het doorstikken van de uiteindelijke quilt gebruik je het beste een wat dikkere garensoort, ook wel bekend als quiltgaren.

Scharen

Je hebt een goede, scherpe schaar voor stof nodig. Hiermee knip je alleen maar stof! Markeer deze dus als je STOFschaar. Knip je er iets anders mee, dan wordt de schaar snel bot. 

Knip je papier en karton met een andere schaar, markeer deze als je PAPIERschaar.

Om draadjes af te knippen kan een klein handwerk- schaartje prettig zijn.


Rolmes & Snijmat

Hoewel je prima kunt blijven knippen, is het rolmes een prettige uitvinding die je werk secuurder en sneller maakt. Zo’n mes maakt het bijvoorbeeld mogelijk om in één keer door meerdere lagen stof te snijden. De mesjes zijn los te koop en dus vervangbaar. Een rolmes met een doorsnee van 45 mm is een mooi startmodel.

Om het rolmes te gebruiken heb je ook een snijmat nodig. Snijmatten hebben vaak centimeter aanduidingen en vakverdeling. Heel handig om je patchwork blokken in de goede afmetingen te snijden.


Plastic QuiltLiniaal

Deze gebruik je in samenhang met je rolmes en snijmat. Dergelijke linialen zijn in verschillende afmetingen en vormen te koop. Er staan millimeter verdelingen en hoekvormen op, waardoor het op maat snijden van stof heel makkelijk en secuur gedaan kan worden.

Kopspelden & Speldenkussen


Kopspelden hebben een gekleurd bolletje van glas of plastic. Er zijn ook speciale QuiltSpelden verkrijgbaar met platte kopjes in de vorm van een rondje of bloem. Makkelijk te zien, onmisbaar voor het tijdelijk aan elkaar spelden van lapjes stof.
Vingerhoedje

Hiermee bescherm je de vingertop waarmee je de naald door de stof duwt. Voor de één een must, voor de ander een vloek. Ik gebruik er nooit een!














Strijkijzer en strijkplank, -vlak of –tafel
Om je stof van tevoren te strijken en om tijdens het patchwork je naden open te strijken. Hoe beter je je naden plat perst, hoe mooier het eindresultaat!

Materiaal om mallen mee te maken
Mallen gebruik je om patches (kleine lapjes) af te tekenen. Gebruik karton van bijvoorbeeld ansichtkaarten, lege voedingsdoosjes, plastic, enz. Het materiaal moet stevig zijn, je moet er op kunnen tekenen en je moet het kunnen knippen.

38 opmerkingen:

  1. Leg de boel maar vast klaar, dames! Begin januari gaan we aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou heel graag meedoen maar ben pas begonnen... zie het niet zitten om dan tussendoor ook nog slabbetje en andere kleine dingen te maken!

    Ik ga jullie zeker volgen!
    Fijn weekend,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik zou graag meedoen! Kan dat ook met je eigen stoffen, ik heb er zoveel... en hoeveel verschillende stoffen zijn dan ongeveer nodig?
    Groetjes
    Lynn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook meedoen met je eigen stof! Dan bestel je alleen de pdf van de patronen elke maand. Hoeveel verschillende stoffen maakt niet zoveel uit, je maakt sowieso elke maand een ander soort blok.

      Verwijderen
  4. Ik ben niet zo handig met de naaimachine anders deed ik wel mee,maar ik volg de boel wel lekker hier zo;-)Ben zeer benieuwd!

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me ook heel erg leuk om mee te doen, moet ik me vantevoren aanmelden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft je niet aan te melden, alleen elke maand even het stof- en patroon-pakket te bestellen!

      Verwijderen
  6. Ok, ik ben over de streep. Ik wil graag meedoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook om, doe heel erg graag mee. Moet ik nog ergens speciaal aanmelden? Ook kleuren doorgeven dacht ik.
    Mailadres is maud@mauddeco.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft je niet aan te melden, je kunt elke maand het stof- en patroon-pakket bestellen en dan kies je gelijk de kleur! Het 1e pakket (januari) komt binnenkort online op sewnatural.eu

      Verwijderen
    2. Ik ga het in de gaten houden, heb er zin in!

      Verwijderen
  8. Je hebt voor het doorquilten alleen een andere vingerhoed nodig, dan nu op de foto staat. Bij die op de foto is de bovenkant bol, bij een quiltvingerhoed is hij meer hol.

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een tip waar je die spullen aan kunt schaffen? Rolmes, lineaal en snijmat? Misschien korting ergens als we meer bestellen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn (web)shops speciaal met quiltartikelen, maar ik weet er zo geen te noemen. Even googelen!

      Verwijderen
    2. Heb een webshop gevonden met alle benodigdheden maar nu heb ik een vraag: Is een snijmat, rolmes en lineaal allemaal noodzakelijk? Stel ik vind het niets, heb ik toch voor bijna 80 euro materiaal aangeschaft.
      Waar kan ik echt niet zonder als beginnende quilter?

      Verwijderen
    3. Prijs/kwaliteit blijft altijd een afweging maar misschien kun je eens bij de Action kijken voor een snijmat en lineaal. Ik heb daar zelf eens een flinke snijmat gescoord voor een paar euro. Mijn rolmes komt overigens wel bij de plaatselijke stoffenhandel vandaan.
      Groetjes Linda

      Verwijderen
    4. Wat je echt nodig hebt is een goede scherpe stofschaar en een lange liniaal. Daar kom je al een heel eind mee! Maar ik moet zeggen dat ik niet meer anders wil dan een rolmes ;-) Echt ideaal! Probeer eens bij de action zoals Linda hierboven zegt.

      Verwijderen
  10. Leuk, net het eerste stoffenpakket besteld!! Ben al zeer benieuwd.

    Groetjes Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook besteld!!! Leuk! Kunnen we in de kerstvakantie aan de slag????

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn pakketje is ook besteld, ik kijk er naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dames! We beginnen echt pas in januari, dus in de kerstvakantie nog niet helaas! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 2e week van de vakantie???? Of echt pas 8 januari?
    Genoeg andere dingen te doen anders hoor maar het lijkt me zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk wil ik elke zaterdag gaan bloggen over de QuiltCursus, maar misschien begin ik met de 1e wel gewoon op 1 januari :-)

      Verwijderen
  15. Ik wil graag meedoen, alleen hoe groot wordt de quilt uiteindelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij wordt ongeveer 1 bij 1 meter, waarschijnlijk iets groter

      Verwijderen
  16. Het lijkt me erg leuk, maar ik twijfel nog. Kun je inschatten hoe veel tijd het kost om de blokken te maken? Ik ben dit najaar begonnen met naaien, dus nog niet zo ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent wel een paar uur bezig per blok en sommige blokken gaan met de hand. Je hebt de hele maand de tijd voor een blok moet kunnen denk ik!

      Verwijderen
  17. Rolmes kan je ook bij de Gamma of Karwei kopen. Iets van 6 euro en werkt fijn.
    Scheelt weer 20 euro ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoe en waar kan ik me inschrijven? Het lijkt me super!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt iedere maand je stoffenpakket bestellen bij Sew Natural, inschrijven is verder niet nodig. http://sewnatural.eu/pages/159/biologische-webwinkel.html?categoryId=77

      Verwijderen
    2. Ik wilde al een tijdje eens iets met Quilten doen en nu lees ik deze 'cursus'. Ik heb de eerste stof besteld en ben erg benieuwd of dit wat voor me is?!

      Verwijderen
    3. ik ga deze uitdaging ook aan, vooral om alle technieken te leren.
      heb al wel crazy quilt gedaan bij kostuums voor de carnaval, hier kwam het niet zo nou. ga nu de pdf bestellen om met mijn eigen stofjes aan de slag te kunnen. heb er zin in.

      Verwijderen
  19. Goh wat jammer dat je alles nog zelf moet snijden. Dat kan ik namelijk niet door een letsel in mijn elleboog. Er is een zenuw beschadigd waardoor ik dus helemaal geen kracht meer kan zetten. Is er geen mogelijkheid om de lapjes reeds gesneden aan te kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat is helaas niet mogelijk! Lukt gewoon knippen ook niet? Want dat kan ook, snijden hoeft niet persee.

      Verwijderen
  20. is dit dan een variant op patchwork?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit is patchwork waar we daarna een quilt van gaan maken!

      Verwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!