Techniek: Onzichtbaar Dichtnaaien


Vaak als je net een supermooie creatie hebt genaaid blijf je zitten met een Gat.. Meestel het Gat waardoor je je werk met de goede kant naar buiten moest keren, bij een (spelden)kussen, een knuffel of de voering van een tas. Maar hoe naai je dat Gat netjes dicht? Het kan met de naaimachine, dat is snel maar niet zo netjes. Nee, echt netjes doe je dat met de hand, met een onzichtbare steek. En dat gaat als volgt:
Nodig
Naainaald, garen in een bijpassende kleur (ik gebruik in dit voorbeeld een contrasterende kleur) & schaar

Stap-voor-stap
Ben je klaar met je creatie en is hij met de goede kant van de stof naar buiten gekeerd? Strijk hem dan eerst netjes plat en dan vooral de naad bij de opening. Zorg dat de naadwaarden precies even ver naar binnen liggen als de rest van de naad. Als je ze goed plat strijkt helpen die vouwen je straks bij het dichtnaaien van de naad.

Rijg een draad aan je naald en leg een flinke knoop in het uiteinde (onderste pijl). Steek je naald aan één kant van de opening tussen de stof van de naad, zodat hij er aan de bovenkant uit komt (bovenste pijl). Trek de draad helemaal door, totdat hij met het knoopje in de naad blijft steken.

Steek nu je naald in de stof aan de andere kant van de opening, precies tegenover waar de draad uit de stof komt. Laat de naald onder de stof door gaan (in de gestreken vouw van de naad) en een paar mm verderop weer omhoog komen.

Steek je naald weer in de stof aan de overkant van de opening, via de naad en laat hem een paar mm verderop weer naar buiten komen. Ga zo door tot je de hele opening hebt dichtgenaaid. Je ziet dat de 'oversteek' van de draad steeds een beetje te zien is, maar de draad zelf loopt steeds binnenin (in de naad).

Leg als laatste een knoopje in de draad: steek de naald onder je laatste steekje door, trek de draad aan tot je nog een klein lusje hebt, steek de naald door het lusje en trek de draad aan. Doe dit nog een keer, steek dan de draad dwars door je werk heen en laat hem aan de andere kant naar buiten komen. Knip de draad af en klaar!

En zo is het Gat (redelijk) onzichtbaar dichtgenaaid! Vooral als je een bijpassende kleur garen gebruikt ;-)

25 opmerkingen:

  1. Wat een goede tip! Dank je wel voor de duidelijke uitleg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top, de laddersteek, heb er van de week een boxkleed mee dichtgemaakt na het keren, nagenoeg onzichtbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, bij ons heet dat de chirurgensteek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons thuis heet het de 'jij-en-ikke-steek', geen idee waar dat vandaan komt.

      Verwijderen
    2. Bij ons noemen we dat de ik-en-de-gij-steek, dat komt van ik een steekje, jij aan de overkant een steekje.....
      Ik heb hem geleerd bij een workshop dozen bekleden en gebruik hem regelmatig. Machteld.

      Verwijderen
  4. Super! Net wat ik nodig had om een pas gemaakt kussen mooi dicht te naaien.
    Dank je voor deze reddende post ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je! Dit had ik net VANDAAG nodig :) super!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. SUPER, bedankt voor de duidelijke uitleg en foto's. Ga het direct uitprinten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de fijne uitleg

    Liefs
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ah kijk, helemaal zelf eens uitgedoktert en dus helemaal goed, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah, die is handig om te onthouden, dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze heb ik meteen gepint. Zal zeker nog van pas komen.
    Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ah ja wat doe je dat mooi!
    wij leren dat op school (tja vrijeschoolouders) als de ik-en-jij-steek!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik-en-jij-steek... ik ken de steek, maar niet deze mooie naam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ken de steek ook, maar je hebt het weer knap uitgelegd Miekk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig hier zocht ik al een paar dagen naar, goed uitgelegd, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super goed uitgelegd .. merciekes ...
    Groetjes ,
    Biefrul ,
    Nu ook op blogspot
    bieke29.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kijk, daar heb ik wat aan. Het zijn vaak de simpele dingen die ik niet gevonden krijg op internet. Dank je wel. En meteen een verzoeknummer........wil je eens uitleggen hoe je een binnenzak in een tas maakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. goeie uitleg bedankt,ik baalde ervan dat ik de gaatjes nooit mooi dicht kreeg..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig! Dit had ik net nodig! Bedankt voor de heldere uitleg en de duidelijke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!