Van Jeans(rok) naar MaxiSkirt


Lekker luchtig en helemaal trendy, zo'n lange rok! En je maakt er makkelijk zelf een van een afgedankte spijkerrok of spijkerbroek. 

(Ps. Deze beschrijving is gebaseerd op deze tutorial!)




Nodig
• Een oude spijkerrok of spijkerbroek
• Een lap katoen (± 1,5 m)
• Meetlint, potlood, stofschaar
• Tornmesje
• Naaimachine & bijpassend garen
• Strijkplank & strijkijzer
• Evt bijpassend bijpassend stukje kant (± 1,5 m)



Stap 1
Pas je spijkerrok of spijkerbroek en bepaal waar je hem gaat afknippen. Ik deed dat op 1 cm onder de rits.

Haal de achterzakken netjes van je broek of rok af mbv het tornmesje (is optioneel, je kunt er ook omheen knippen zoals dat in de originele tutorial gedaan is).
Zet streepjes op gelijke afstand vanaf de onderkant van de rok (bij mij dus tot 1 cm onder de rits) en knip de onderkant van de rok af. Let erop dat je de zakken niet doorknipt!

Heb je een broek? Leg hem plat op tafel, meet op gelijke afstand vanaf de bovenakant van de broek (neem de voorkant van de tailleband als leidraad) en knip de bovenkant van de broek af. Let erop dat de achterkant van de tailleband iets hoger is dan de voorkant, dus meten vanaf de hele tailleband rondom geeft een ongelijk resultaat!

Stap 2
Neem een lap katoen met een breedte van ongeveer 2x je taille omtrek. De lengte bepaal je zelf: kijk voor de spiegel hoe lang je de rok wil hebben, tel daar 5 cm bij op en knip de stof op maat. Werk de randen van de stof af met een zigzag-steek.

Leg de lap stof in de breedte dubbel (goede kanten op elkaar) en naai de zijkant dicht met een naad van 1cm (de korte kanten van de stof naai je dus op elkaar). Strijk de naad open.

Zet de steeklengte van de naaimachine op de maximale steekafstand (bij mij is dat 6, zie pijl). Stik helemaal rondom de bovenkant van de lap stof. Hecht de draad aan het begin en einde van je stiksel niet vast en naai op ongeveer 1/2 cm van de bovenkant.

Als je nu aan de losse draden van dit stiksel trekt, gaat de stof rimpelen

Zorg ervoor dat je de plooitjes gelijkmatig verdeelt en dat de breedte van de bovenkant van de lap stof hetzelfde wordt als de breedste van de onderkant van de jeans.

Keer allebei de onderdelen binnenstebuiten en speld de onderkant van de rok aan de spijkerstof. Laat de rand van het katoen de spijkerstof 1,5 cm overlappen.

Keer de rok weer met de goede kant naar buiten en naai de stofdelen op elkaar. Laat het naaivoetje de rand van de spijkerstof volgen. Haal de spelden op tijd uit de stof en zorg ervoor dat de je niet over de zakken heen naait!
Je ziet dat de katoenen stof achter de jeansstof wordt genaaid, zodat de rafelrand van de jeans in zicht blijft.

En zo ziet de binnenkant eruit. Soms een beetje scheef, maar dat is niet zo erg ;-)

Stap 3
Werk de onderkant van de rok af door de zoom om te naaien, of naai een kantje aan de onderkant zoals ik.
Leg het kanten bandje met de goede kant naar beneden op de goede kant van de stof. Vouw het uiteinde van het kant 1 cm om, leg de rand van het kant langs de onderrand van de rok en naai het vast met een naad van 1 cm.
Naai door tot je helemaal rond bent en laat het uiteinde van het kanten bandje 2 cm overlappen over het begin.

Keer de rok binnenstebuiten, vouw het kanten bandje naar buiten en naai de naad plat op de onderkant van de rok. Laat hierbij het naaivoetje de rand van de stof rechts volgen.

Zo ziet de onderkant er dan uit

En je rok is klaar!

Voorkant
Achterkant

Heb je ook iets gemaakt met één van mijn tutorials? Zet dan een foto daarvan op de By MiekK Facebook Pagina, of stuur een foto naar info@bymiekk.nl . Ik vind het leuk om jullie maaksels te zien!

23 opmerkingen:

  1. Superleuk ... ik sla de tutorial op en ga er zeker een keer mee aan de slag ...

    Groetssss Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke rok, ga hem ook opslaan! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk geworden, de stof past ook heel mooi bij de jeans!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk idee. Weer eentje om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi resultaat! Als je dat op voorhand zou zeggen 'een jeans met een rok onder' dan klinkt dat maar raar. Maar het ziet er veel veel beter uit dan verwacht :-) Eentje om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke rok geworden, misschien moet ik maar eens in mijn kast kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh wat heb je dat leuk gemaakt zeg!Heel mooi die rok zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geniaal! In zo'n lange rok zou ik graag lopen. Bedankt voor de tip:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een hele leuke rok geworden.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk ! Zoiets heb ik ook al eens gemaakt. Maar nu ik jouw rok zo zie denk ik direct aan alle spijkerbroeken-waar-wat-mee-is die ik nog in een hoek heb liggn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg tof! Dank je wel voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, dat is gaaf geworden. Ik heb een spijkerbroek liggen waar ik niets meer mee doe. En ook nog lappen stof. Misschien een projekt voor vanavond bij de naailes.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Werkt het rimpelen van de stof ook als je dit met tricot zou doen?
    Heb nog een hele mooie lap tricot liggen die op een bestemming wacht, niet voldoende voor een rok van de lengte die ik graag draag, maar met een basis van spijkerbroek waarschijnlijk wel lang genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat nog nooit met tricot geprobeerd, maar ik denk dat het wel zou kunnen. Gewoon proberen! Mocht het niet lukken, alsnog met de hand plooien..

      Verwijderen
  14. Ow wat is ie leuk!!!! Misschien moet ik toch maar eens mijn naaimachine uit het stof halen.... Is t iets voor absolute beginners? Want ik heb wel een naaimachine maar ik ben nooit verder gekomen dan een zoom in mn gordijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het plooien en het vastnaaien van het katoen aan de rok het moeilijkst is. Maar met een beetje geduld kom je een heel eind!

      Verwijderen
  15. Je zegt: "De lengte bepaal je zelf: kijk voor de spiegel hoe lang je de rok wil hebben, tel daar 5 cm bij op en knip de stof op maat." Vanaf waar moet ik de lengte van de stof dan tellen? Vanaf waar het rokje is afgeknipt? Ik vind dat met zo'n enorme lap heel lastig inschatten namelijk :P

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk, ik kwam hier toevallig via een zoekopdracht naar een wikkelrok patroon (tja, google...).
    Twee jaar terug had ik van een oude jeans en twee oude zomerbroeken een lange rok gemaakt. Beetje op de gok, passen, meten, knippen, stikken. Heb er een zomer vrolijk in rond gelopen. Helaas was de combinatie van jeans en - vrij dunne - zomerstof geen lang leven beschoren. Maar ga er zeker nog eens mee aan de slag. Het geeft leuke reacties.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!