Techniek: Knoopsgaten Maken


Knoopsgaten, de finishing touch van je werkstuk! Zou toch zonde zijn als je die zou verpesten..
Knoopsgaten zijn een beetje eng om te maken, want wat als ze mislukken? Daarom hier een uitleg over knoopsgaten, want zo moeilijk zijn ze nou ook weer niet ;-)

Sommige naaimachines kunnen vol automatisch een knoopsgat maken, heel makkelijk natuurlijk! Bij andere machines maak je ze zelf met behulp van een aantal knopjes op de naaimachine. Een Knoopsgat in vier stappen. Hoe dat gaat lees je hier! Oefen eerst een paar keer voor je aan het echte werk begint..
Stap-Voor-Stap
Zorg dat je de stof hebt verstevigd met vlieseline waar het knoopsgat moet komen, voor de stevigheid  van de stof en tegen het rafelen.
Leg de knoop op de plaats waar het knoopsgat moet komen en teken een streepje aan allebei de kanten naast de knoop, waar het knoopsgat moet beginnen en eindigen. Hou ook rekening met de dikte van de knoop: is de knoop erg dik, tel dan één keer de dikte van de knoop op bij de lengte van het knoopsgat.


Stel nu je naaimachine goed in. Sommige naaimachines hebben een speciaal naaivoetje waarop je de lengte van het knoopsgat kunt instellen, maar dat is niet perse nodig. Het 'gewone' naaivoetje werkt prima.
• Zet de steekafstand op de knoopsgat-stand (links)
• Zet de zigzag knop in de breedste stand
• Je ziet dat mijn naaimachine 3 knopjes heeft om het knoopsgat mee te maken, druk knop nummer 1 in om mee te beginnen (dit zal waarschijnlijk op iedere naaimachine anders gaan).


Naai eerst zigzag nr 1, vanaf de onderkant van het 1e streepje dat je tekende tot de bovenkant van het 2e streepje. Met knopje 2 naai je een paar brede zigzaggen. Met knopje 3 naai je weer omhoog, naai door tot een stukje voorbij het 1e streepje dat je tekende. Met knopje 4 naai je weer een paar brede zigzaggen terug tot je weer bent waar je was begonnen. Ik naai altijd met een gewone, kleine stiksteek nog een paar keer op en neer om de draad goed te hechten.
Je knoopsgat ziet er nu zo uit, let er op dat je genoeg ruimte tussen de twee zigzaggen overhoudt om de stof open te maken

Snij tussen de twee zijkanten van het knoopsgat voorzichtig de stof open met een tornmesje, knip met een klein scherp schaartje, of gebruik een speciaal knoopsgat-beiteltje. Snij niet in je stiksel! Je kunt aan de bovenkant en onderkant van het knoopsgat een kopspeld vlak voor de smalle stiksels steken om te voorkomen dat je uitschiet met je tornmes.
Verwijder de eventuele rafeltjes die loskomen na het openmaken van de stof.


Je knoopsgat is klaar! Controleer even of de knoop er goed doorheen past, of hij niet te krap of juist te wijd is. Naai als laatste de knoop onder je knoopsgat, viel best mee toch?

9 opmerkingen:

  1. Tip om niet met je tornmesje door het stiksel te snijden: steek een speld net voor het stiksel aan het eind van je knoopsgat. Dit stopt je tornmesje en voorkomt dus dat je (per ongeluk) in het stiksel snijdt. Zo doe ik het altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik wilde net hetzelfde zeggen :) Maar mooi uitgelegd!

    Nog een tip voor de lengte van het gat: meet je knoop op, 2x de breedte + 1x de dikte is de maat van je knoopsgat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ook ik wilde die aanvulling met de spelden al doorgeven.... Je machine komt mij overigens wel erg bekend voor. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mag ik even zeggen dat ik dit geweldig vind! Ik naai al een tijdje en wist nog steeds niet hoe ik een knoopsgat moest maken. Nu ben ik er ook niet heel druk naar opzoek geweest ;-) Maar toen ik deze post zag, was ik erg blij! Ik ga het snel eens proberen op mijn oude beestje (lees:naaimachine).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben een leek en snap het niet. Je hebt het over nummer 1 (die op de foto is ingedrukt) Maar op het plaatje staat zigzag afgebeeld. . Kan je dit misschien verduidelijken? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hele knoopsgat is eigenlijk opgebouwd uit zigzagjes: 2 smalle voor de zijkanten en 2 brede voor de boven- en onderkant. Zo gaat de stof niet rafelen.

      Verwijderen
  6. Heh jakkes! Eindelijk met behulp van jouw mooie tutorial uitgevogeld hoe ik knoopsgaten kan maken... Maar nu blijkt mijn knoopsgatvoetje een halve centimeter te klein voor de prachtige knopen die ik heb uitgezocht! Weet jij of het eenvoudig is om aan een groter voetje te komen? Of is er een andere manier om met de naaimachine een knoopsgat te maken?
    Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oja, ik heb het ook al geprobeerd met de knoopsgatstanden van de naaimachine, maar dan zonder het knopenvoetje. Maar dan breekt de draad steeds af...

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!