Patroon Variatie: Maak een Yoga Broek



Het is leuk om je eigen NaaiPatronen te maken, maar nóg leuker als je met één patroon verschillende kledingstukken kunt naaien!

Hier zie je hoe je met de 
ook een Yoga Broek (of lounge-broek, of pyjamabroek) kunt maken. Met maar een paar kleine aanpassingen!
Doe meer met je naaipatroon :-)
Wat heb je nodig
• De PDF Beschrijving 'Een Legging op Maat'
• 1.25 m tricot stof
• Elastiek van 3 cm breed
• Eventueel een koordje en vlieseline
• Naaimachine, garen, potlood, schaar, patroonpapier, meetlint, kopspelden

Stap-voor-stap

Teken het NaaiPatroon volgens je eigen maten zoals in de PDF Beschrijving staat beschreven. Maak alleen de volgende aanpassing: teken de maat van de enkel even breed als de maat van de knie, zodat je een rechte pijp krijgt.

Leg het patroondeel op je dubbelgevouwen stof. Teken 1 cm naadwaarde rondom, 2 cm naadwaarde aan de onderkant. 
Knip een extra stofdeel met de volgende maten: de breedte is de omtrek van de taille van de broek plus 2 cm, de hoogte is 8 cm. 
Dit wordt een losse tailleband.
Naai de broek in elkaar zoals beschreven in de PDF Beschrijving. In plaats van het elastiek te bevestigen zoals aan de bovenkant van de legging maak je bij deze broek een aparte tailleband:
- Vouw de stof van de tailleband dubbel met de goede kant van de stof naar binnen en naai de uiteinden op elkaar. Strijk de naad open.
- Vouw de tailleband rondom dubbel (goede kant van de stof aan de buitenkant) en speld hem vast rond de bovenkant van de broek, op de goede kant van de broek. Naai hem vast, maar laat een stukje van 4 cm open.
- Haal het elastiek door de tailleband, naai de uiteinden op elkaar en naai de rest van de tailleband aan de broek.

Werk de naad af met een zigzagsteek. Vouw de tailleband omhoog en naai de naad eventueel vast op de broek.

TIP: wil je een koordje door de tailleband? Naai dan twee knoopsgaatjes in de voorkant van de tailleband, voordat je de deze aan de broek bevestigt (verstevig eerst de stof met vlieseline). Haal als laatste een koordje door de taille heen, nadat de elastiek erin zit, en je Yoga Broek is klaar!

Veel NaaiPlezier!
Heb je een Legging of een Yoga Broek gemaakt? Dan zie ik daar graag een foto van :-)


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


In 2014 ga ik een uitdaging aan: elke maand een nieuw kledingstuk ontwerpen, tekenen naar mijn eigen maat en in elkaar naaien.
Doe je mee? Van elk kledingstuk maak ik een werkbeschrijving die beschikbaar komt in Sew Natural Webshop.
Je leest er alles over op deze Blog, of je kunt je inschrijven voor de Nieuwsbrief!

5 opmerkingen:

  1. voor welke maat is die pdf eigenlijk ? ik zie dat er precies niet bijstaan of kijk ik er over ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je tekent het patroon naar je eigen maten, daarom staat er geen maat bij ;)

      Verwijderen
  2. Een klein beetje schaam ik me wel. Ik heb hem nu eindelijk besteld. Ik ben benieuwd, maar volgens mij is het wat ik verwacht. En nu hopen dat mijn naaimachine eindelijk de overlocksteek op tricot wil doen! Ander moet hij eerst weer weg voor reparatie.
    En mocht het me lukken, dan mail ik je het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijne uitleg, dank je wel! Zal ik binnenkort proberen!

    maar ik kom langs vandaag om je te nomineren voor de Liebster Award!

    meer info op mijn eigen blog :)
    http://maidesignsdeblog.blogspot.nl/2014/04/liebster-award.html

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!