Patroon Variatie: van Bloesje naar Jurk



Het is leuk om je eigen NaaiPatronen te maken, maar nóg leuker als je met één patroon verschillende kledingstukken kunt naaien!


Hier zie je hoe je met een kleine aanpassing een Jurkje kunt maken met je 
Ik maakte hem van katoen, maar ook in jersey zou het een heerlijk jurkje zijn!
Doe meer met je naaipatroon :-)

Wat heb je nodig
• De PDF Beschrijving: Een Bloesje op Maat
• Ongeveer 1.50 m stof, katoen of tricot/ jersey (ik gebruikte deze)
• Eventueel een lintje en/of elastiek van 1 cm breed
• Naaimachine, garen, potlood, schaar, patroonpapier, meetlint, kopspelden

Stap-voor-stap
Teken eerst het patroon voor het Bloesje-op-Maat met behulp van je eigen maten, aan de hand van de PDF Beschrijving. Bepaal waar je de taille van het jurkje wil hebben (bij mij 20 cm onder de oksels) en vouw op die plaats de onderkant van het patroonpapier omhoog. Je gebruikt alleen de bovenkant van het patroon en op deze manier hoef je maar één patroon te tekenen.

Leg je stof dubbel (over de hele breedte van de stof), teken aan alle kanten 1 cm naadwaarde rond het patroon, behalve bij de hals


Knip de stof (die nog op elkaar ligt) uit.
Je ziet dat ik twee keer het achterpand knipte.
Bij het voorpand knipte ik de hals later in vorm.


Meet de onderkant van je bovenstuk op


Leg de rest van de stof voor je op tafel (nog steeds dubbel). Teken aan de bovenkant de maat af die je net hebt opgemeten, maar laat de lijn een beetje gebogen lopen. Ik deed dat op gevoel ;-)


Teken het rok-gedeelte van de jurk. Bepaal eerst hoe lang de jurk moet worden en hoe lang je rok-gedeelte dus nog moet zijn. Hou rekening met de naad en met de zoom in de onderkant. Teken vanaf de gebogen lijn die je net tekende op steeds dezelfde afstand een streepje op een afstand met deze lengte. De onderkant van het rok-geleelte loopt dus ook rond. Laat de rok zo wijd uitlopen als je wil (of als de stof toelaat ;-) ).
Knip het rok-gedeelte uit. Ik vouwde daarvoor de stof in de lengte dubbel, zodat ik zeker wist dat de stofdelen symmetrisch zouden worden.


Naai nu de jurk in elkaar:
Naai eerst het rok-gedeelte aan het bovenstuk van de jurk vast, voor de voor- en achterkant van de jurk.  Strijk de naden plat op het bovenstuk en stik ze door (of strijk de naden gewoon open, kan ook).


Ga nu verder volgens de PDF Beschrijving van het Bloesje-op-Maat. Naai het voorpand en het achterpand op elkaar, ik stikte er aan de ene kant op taille-hoogte een lint tussen (gemaakt van dezelfde stof als de jurk) en aan de andere kant een lusje (zie de foto's hieronder).
Als je wilt kun je ook een smal elastiek vastnaaien op de naad tussen het boven- en onderstuk van de jurk, voor wat rimpeltjes in de taille (aan de binnenkant van de jurk). Als je het lint weglaat kun je de jurk dan ook heel leuk dragen met een riem.

Werk de mouwtjes en de hals af met biaisband (lees HIER hoe)
Wer de onderkant van de jurk af met een zoom.

Ik vouwde twee plooitjes in de voorkant van de hals voordat ik het biaisband vastnaaide

 En hier zie je mijn Lint en Lusje bij de taille

Dit is het eindresultaat! Ik ben tevreden, en hij zit heerlijk :-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


In 2014 ga ik een uitdaging aan: elke maand een nieuw kledingstuk ontwerpen, tekenen naar mijn eigen maat en in elkaar naaien.
Doe je mee? Van elk kledingstuk maak ik een werkbeschrijving die beschikbaar komt in Sew Natural Webshop.
Je leest er alles over op deze Blog, of je kunt je inschrijven voor de Nieuwsbrief!

11 opmerkingen:

  1. Leuk geworden. Wegens vakantie ff geen naaiprojecten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. You used to have an English translation in your blog and now It has stopped showing I don' t know whether I should something about it because I cannot understand what you are writing.
    Myrto

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. There is a translation button in the sidebar. Does that work okay?

      Verwijderen
    2. i use the translation button on my Mac, but, I guess some words do not translate well. They are close enough, tho, that I can guess.
      I am so glad I found your site. Fantastic!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Verwijderen
  3. Wat mooi zeg!! Dit lijkt me een heerlijk jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor, lijkt me lekker model om te dragen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk jurkje! En het lijkt me heerlijk om te dragen, zelfs met heel warm weer. Vooral de plooien in de hals zijn een leuk detail. Ik begrijp alleen niet helemaal hoe de die er netjes in krijgt. Wil je daar iets meer over uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! :)
      Je bepaalt eerst het midden van de hals, daarna vouw je links en rechts een plooitje naar het midden toe en strijk je dat goed plat. Als laatste werk je de hals (inclusief plooitjes) af met het biaisband. Succes!

      Verwijderen
  6. Ik ga dit ook eens proberen,bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!