NaaiTechniek: Tricot Boordjes Aanzetten



Als volgende kledingstuk van mijn Kleding Challenge maak ik een Hemdje, of Zomer Topje. De testversie is klaar, nu nog de echte versie en de PDF beschrijving!

Hier zie je alvast een tutorial hoe je de armsgaten en de hals van het Hemdje kunt afwerken. Tricot randjes afwerken kan op een aantal manieren. Ik doe dat met boordjes die ik van repen tricot stof maak. Je zou ook elastisch biaisband kunnen gebruiken.


Stap-voor-stap
Heb je je Hemdje of Shirt in elkaar genaaid, dan kun je de armsgaten en de hals gaan afwerken. Meet eerst met een meetlint rondom de opening, stukje voor stukje, om te zien hoe groot het boordje moet worden. Rek hierbij de stof van het armsgat/ de halsopening niet uit!

Knip een reep tricot stof (bijpassend of contrasterend) van 3 cm breed. Maak repen van ongeveer 0,85 keer de omtrek die je net gemeten hebt. Hoe meer rekbaar de tricot stof die je voor de boordjes gebruikt, hoe meer cm je van de omtrek af moet trekken. 
Strijk de strook in de lengte dubbel, met de goede kant van de stof naar buiten.
Vouw de strook dubbel (goede kanten van de stof op elkaar) en naai de smalle uiteinden op elkaar, vouw de naad open.


Vouw het boordje weer rondom dubbel (zoals je hem streek) en speld hem langs de opening, aan de goede kant van de stof van het Hemdje. Leg de stofranden netjes langs elkaar. Rek de stof van het Hemdje niet uit, houd het boordje wel onder lichte rek.
Naai het boordje aan het armsgat vast (gebruik een stretch-naald), ik gebruikte de lock-steek van mijn naaimachine.
Klap het boordje naar buiten, zodat de naad aan de binnenkant van het Hemdje komt. Stik de naad door op een paar mm van de eerste naad, met een rechte stretch-steek. Op de foto links onder zie je hoe het boordje er aan de binnenkant en aan de buitenkant uitziet.
Je armsgat is nu afgewerkt! Ga nu verder met de andere randjes..


TIP: als je de boord breder knipt, hem aan de binnen van de stof vastnaait i.p.v. aan de buitenkant en hem als laatste nog eens om de stofrand heenslaat en vastnaait ziet je boord er aan de binnenkant ook netjes uit!



Lees hier nog meer Tips voor Tricot!


11 opmerkingen:

  1. Hai, leuk geworden zeg! Met welk garen en welke steek naai je het? Tricot " krakt" altijd kapot bij mij, ik doe vast iets niet goed:( gr. Hennei;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem gewoon naaigeren en een stretch-naald van schmetz. Met een ballpoint-naald kan het ook!

      Verwijderen
  2. mercikes voor de duidelijke uitleg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je uitleg!.
    Echt een geval van 'ooooh, zó doe je dat'.
    Ik kan het goed gebruiken voor mijn eigen maaksels.
    Binnenkort laat ik weer wat zien op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er goed uit :) Ik vind tricot nog altijd het moeilijkst om te naaien daarom maak ik het haast nooit, maar moet het toch nog maar eens gaan proberen binnenkort, misschien dat het op mijn nieuwe machine met meer mogelijkheden beter gaat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, dat van die locksteek, dat is een goeie! Die ga ik onthouden. Maar wat is een rechte stretchsteek? Is dat een hele kleine zigzagsteek? Of is dat die die met drie streepjes naast elkaar wordt aangegeven op de naaimachine en die ook achteruit gaat bij het naaien? Of nog weer iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad die met de drie streepjes naast elkaar die voor- en achteruit gaat!

      Verwijderen
  6. Hallo, ik vroeg me af of de naadwaarde bij die 85% er al inzit of nog niet? Alvast bedankt voor je antwoordje terug ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je toevallig ook een tutorial over die tweede techniek, zodat de binnenkant er ook netjes uitziet?

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!