Tutorial: Makkelijke (Binnen)Vakjes maken



Hier is de eerste tutorial in de Tote Bag Week! 

Vandaag beginnen we met een eenvoudige aanpassing van het Keerbare Shopper NaaiPatroon, je ziet hoe je eenvoudige (Binnen)Vakjes kunt toevoegen aan je tas. Maak bijvoorbeeld een vak op de voorkant, of een zakje aan de binnenkant. Dat kan natuurlijk zo groot als je het zelf wil! Ik ga in deze voorbeelden uit van een binnenvakje van 20 x 20 cm.

Veel naaiplezier!



BinnenVakje 1: één laag stof
Neem een lapje stof van 22 bij 23 cm. Werk de randen af met een zigzag-steek


Strijk de zijkanten en de onderkant 1 cm naar binnen, strijk de bovenkant 2 keer 1 cm naar binnen. Je lapje is nu 20 x 20 cm groot.
TIP 1: teken op de achterkant van je stof lijnen op 2 cm van de zijkant, je kunt je stof hier naartoe vouwen en strijken, zo worden al je naden netjes 1 cm breed.
TIP 2: vouw de hoekpunten eerst naar binnen, zo steekt de stof van de naden niet naar buiten aan de zijkanten van het zakje.


Stik de bovenste naad vast op 1 cm van de bovenkant. Je vakje is nu klaar! Hoe je hem bevestigt lees je onderaan dit bericht.


BinnenVakje 2: twee lagen stof
Neem een lapje stof van 22 bij 42 cm


Vouw het lapje dubbel met de goede kant van de stof naar binnen


Naai de stof op elkaar. Bij de stofvouw hoef je niet te naaien, laat een opening van ongeveer 5 cm open in één van de zijkanten. Knip de hoeken schuin af. Keer de stof met de goede kant naar buiten via het gat. Duw de hoeken goed naar buiten met b.v. een haaknaald en strijk het zakje plat.
Bij de pijlen zie je waar het gat zit. Je hoeft dit nu niet dicht te naaien, dat gebeurt vanzelf terwijl je het binnenvakje in je tas naait.
Dit vakje is nu ook klaar om te gebruiken, hoe je hem bevestigt zie je onderaan dit bericht.


BinnenVakje 3: twee verschillende stoffen
Soms is het leuk om de binnenkant van het zakje uit een andere stof te maken als de buitenkant. Knip dan twee lapjes stof van 22 x 22 cm. Leg de stoffen met de goede kanten netjes op elkaar.


De werkwijze is hetzelfde als bij binnenvakje 2: naai de stoffen op elkaar, laat een gat van ± 5 cm open, knip de hoeken af, keer de stof en strijk hem plat.
TIP: maak je je zakje op deze manier, dan kun je er ook een paspelbandje tussen stikken aan de bovenkant.


Het (Binnen)Vakje bevestigen
Je kunt het zakje nu op of in je tas naaien waar je maar wil, met of zonder sluiting. Hier zie je hoe je hem op de voering bevestigt, met klittenband als sluiting. Dit hoeft niet persee, zonder sluiting kan ook. Of je kunt een knoop of een drukkertje gebruiken.

Leg het binnenvakje dat je net maakte met de achterkant naar je toe en leg het stekelige deel van het klittenband in het midden van de stof, op ongeveer 5 mm van de bovenkant. Naai het rondom vast.
Leg het binnenvakje met klittenband naar beneden precies in het midden van het achterpand van de voering, op ongeveer 12 cm van de bovenkant. Vouw het bovenste randje van het binnenvakje omlaag, zodat je het pluizige gedeelte van het klittenband op zijn plek kan leggen. Naai het klittenbandje vast.


Leg nu het binnenvakje weer netjes op zijn plek en naai het vast langs de twee zijkanten en de onderkant, op 2mm van de zijkant. Je (Binnen)Vakje is klaar!


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 


Deze week is het Tote Bag Week bij Sew Natural! Elke dag zie je een tutorial, tips & tricks of inspiratie om je eigen Shopper te naaien. Ik ga hierbij uit van het Basispatroon Keerbare Shopper. Een veelzijdig patroon die je met wat aanpassingen of een andere stofkeuze zo omtovert tot jouw unieke exemplaar!

Veel plezier!
Heb je vragen of wil je je Tas laten zien? Mail me dan op info@sewnatural.eu

4 opmerkingen:

  1. Gaan we zeker proberen als we terug zijn uit vakantie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof deze reeks ! Ik volg ! Bedankt ook voor de goede uitleg !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Marieken,

    Complimenten voor je heldere beschrijvingen.

    Om uitlubberen van zakken te voorkomen verstevig ik vaak de omslag en stik die dan terug. Zie hiervoor foto halverwege mijn blog op http://djaktief.wordpress.com/2012/10/16/affo-2/

    Groetjes,

    Dorothé

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!