The Tunic - and how I made it


Hier is het eindresultaat van de tweede Tuniek die ik naaide! De eerste werd wat te strak en te kort, zoals je HIER zag. Maar deze tweede is perfect, al zeg ik het zelf ;-)

Ik gebruikte paars/ roze biokatoen ruitjesstof uit de webshop, lekker zacht en soepel en een mooie felle kleur. Als voering voor het beleg nam ik een restje uit mijn stoffenla, ooit een lap uit de kringloopwinkel.

Ik maakte de onderkant en de mouwen wat breder dan bij het proefmodel en nu zit hij perfect! Het gaat me deze keer niet lukken om een PDF Patroon te maken waar iedereen een goede Tuniek mee kan maken. Daarvoor ging ik veel te ingewikkeld te werk. Maar hier lees je wel hoe ik de Tuniek maakte, misschien dat je er wat aan hebt!


Zo maakte ik de Tuniek
Hier lees je wat aanwijzingen over hoe ik mijn patroon aanpaste, zodat je zelf ook aan de slag kunt. Het is een experimenteel proces, dus maak eerst een proefmodel van een oud laken ofzo! 

Ik nam het T-Shirt Patroon dat ik overnam van een bestaand T-Shirt op deze manier. Omdat een t-shirt rekt en een tuniekbloesje niet, maakte ik de volgende aanpassingen:
- Ik verdeelde het voor- en achterpand in twee stukken: ik knipte de panden door op 15 cm van de bovenkant (mag ook wat meer zijn als je hals wat lager uitgesneden is). 
- De bovenstukjes maakte ik 4 cm breder dan het t-shirt patroon: 2 cm in het midden, en twee keer 1 cm in het midden van de schouders.
- De onderstukken maakte ik elk 8 cm breder, in het midden van het patroon, zodat de vorm van de taille behouden bleef (zie je niet op dit plaatje, maar de taille loopt een beetje naar binnen aan de zijkanten bij mijn patroon). Houd bij de breedte van de onderkant rekening met de omtrek van je heupen.
- Bij de oksels knipte ik 1 cm weg voor wat extra bewegingsruimte.
- De mouwen maakte ik 6 cm breder dan de T-Shirt mouwen, ook in het midden van het patroondeel om de vorm van de mouwen te behouden.


Neem soepele katoenen stof, ik heb 2 meter stof gebruikt van 1.10 m breed. Van bredere stof zul je minder nodig hebben.
Knip voor elk patroondeel een stofdeel, van de bovenstukjes een extra stofdeel voor het beleg (eventueel uit andere stof) en twee mouwen.
Naai eerst het bovenstuk van het voor- en achterpand in elkaar, met een beleg om de hals af te werken. Hoe je dat doet lees je HIER. Het is slim om nu eerst even te passen of de opening over je hoofd past!


Naai de onderkanten van het voor- en achterpand aan het bovenstuk. De stof die je overhebt in de breedte verdeel je in plooitjes in het midden, over ongeveer 6 - 8 cm. Stik de naden door op het bovenstukje. Ik stikte een roze bandje mee op het achterpand, zoals je ziet op de foto's hieronder.


 Naai de zijkanten links en rechts op elkaar.
Pas nu weer even om te kijken of hij niet te smal is.


Speld en stik de mouwen in de arm openingen. Mijn mouwen waren iets te ruim, het teveel aan stof verdeelde ik in plooitjes aan de bovenkant, op de schouders.


De uiteinden van de mouwen kun je afwerken door er een zoompje in te naaien. Ik maakte boordjes voor de mouwen, die wat smaller zijn dan de mouwen zelf (houd hierbij rekening met de breedte van je handen). Ik voerde de boordjes met dezelfde stof als het beleg. Het teveel aan stof verdeelde ik weer in plooitjes.


Stik als laatste de zoom in de onderkant en klaar is je Tuniek!
Hij past mij perfect zoals je ziet ;-)
En ik ben er heel blij mee! Mijn best gelukte kledingstuk sinds ik de Kleding Challenge begon denk ik zelfs. Ik ben benieuwd of jij ook een Tuniek gaat maken op deze manier en of hij dan ook goed lukt. Dat hoor ik natuurlijk graag!

6 opmerkingen:

  1. Marleen van Hecke31 oktober 2014 om 21:36

    Ik vind het heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat issie mooi geworden!
    Mooi staaltje kunst :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi model ! Vriendelijk bedankt voor uw duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Staat je goed! Bedankt voor de uitleg. Een patroon uittekenen hoefde niet met de uitleg die je in dit bericht gegeven hebt. Ik ga het alvast pinnen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuke blog, ik vond u via andere blogger..leuk om hier te lezen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!