DHZ-idee: van maillot naar legging

Ik had nog een paar oude maillots liggen die ik eigenlijk nooit meer aantrok sinds de revival van de leggings. Want die zijn zoveel fijner! Je kunt ze lekker ophijsen, omdat er geen 'voet' aanzit, zodat het kruis niet tussen je knieën hangt (wat een onderwerp weer :-D !).
Dus daarom maakte ik leggings van mijn oude maillots! Met in mijn achterhoofd de tutorials van Mme Zsazsa en Liezelmama, die vorig jaar beenwarmertjes voor hun kids maakte van kniekousen en maillots.

Dit is hoe ik het deed:

Nodig:
- Maillot
- Schaar, potlood, meetlint
- Spelden
- Lock- of naaimachine

Stap 1:
Knip de voet van de maillot af, zo laag mogelijk boven de hiel. Knip van het rechte gedeelte van de voet een strook van 7 cm breed.

Stap 2:
Vouw de strook rondom dubbel, goede kant naar buiten. Speld hem aan de onderkant van de afgeknipte maillot, ook op de goede kant. Naai rondom alle drie de lagen in één keer vast. Het liefst met een lockmachien, maar met een naaimachine kan het ook. (Naai dan eerst een keer rondom met een stretch-steek en zigzag daarna de randjes.)

En klaar! Dit was de kortste tutorial ooit :-) !
 Ik deed er vier in een half uur!

14 opmerkingen:

  1. Via de blog van Judith kwam ik hier terecht en dat van die maillot deed ik ook, maar ik zoom ze met de tweeling naald. Ik deed het omdat ok nogal ruwe voeten heb en dan zijn de kousen zomaar stuk en omdat ik ze in de laarzen draag heb ik liever iet zo'n dikke naad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zijn dat broekkousen of kousenbroeken zoals ze ook wel eens zeggen ?
    ( voor mij is een maillot en ee legging namelijk hetzelfde )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee! Mijn maillots zakken ook altijd af. Daarom draag ik er een onderbroek overheen, dat helpt wel goed maar is niet ideaal. Ik ga dit zeker proberen en dan worden het m'n 1e leggings sinds ik 14 ofzo was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Me: bij ons is een maillot een legging met voeten :-) . Ik denk dat het dan wel broekkousen/ kousenbroeken zullen zijn bij jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed idee! Het probleem is heel herkenbaar, zonder onderbroek er overheen wordt ik kriegel. Op naar de legging!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee!

    Krijg je nu geen dikke rand in je laarzen? Ik heb wel eens de voeten eraf geknipt omdat de maillot te kort was (of mijn benen te lang, net hoe je het ziet), maar toen heb ik de onderrand alleen maar afgelockt. Wordt wel een beetje uitgerekt, dus dit is een beter idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat ga ik zeker ook eens proberen!
    Ik heb namelijk van mijn moeder een nieuwe zwangerschapsmaillot gekregen i.v.m. mijn zwangerschap. In in principe de goede maat 40/42, alleen vergeten dat de benen dat zo superkort zijn, terwijl ik zelf best lang benen heb. dus gisteren idd met het kruis op ongeveer mijn knieën gelopen :-( Misschien toch maar de voeten er af halen en dit proberen!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Ieke: nee hoor, de randen worden helemaal niet zo dik!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ik knip gewoon de voeten eraf en stop de onderkanten in mijn voeten en dan in een paar lekkere winterlaarzen. Niemand die het ziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is me daar weer eens even een lekker makkelijke en super gave tutorial! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zag net dat ik hierop al gereageerd had, maar nu toch nog even een reactie: het is zo makkelijk en zo handig!!! Ik heb vanmorgen eindelijk een paar maillots van mijn dochter aangepast, zo heeft nu 4 mooie leggings. En ze vind ze heerlijk zitten!!! Dank je wel! Ik zal het nog even op mijn blog vermelden, bedankt voor je supertip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit had ik lang geleden al gezien en het is me steeds bijgebleven. Nu kwam ik broekkousen tegen die de perfecte kleur hadden onder mijn dochter's nieuwe (mme zsazsa)-rokje, maar waar de kleine meid ondertussen toch uitgegroeid was.
    Ik probeerde het en het is gelukt en de dochter is blij dus zijn wij het ook ;-).
    Bij gebrek aan eigen blogje, heb ik wat foto's op mijn facebook-pagina gezet en ik heb naar uw blogje verwezen, ik hoop dat je dit ok vind?

    Alvast bedankt voor de massa's leuke tips en creatieve ideeën op je blog!

    Groetjes,

    Katleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is een super idee aangezien mijn dochter geen kousebroeken meer wil dragen, dus dit is so cool.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!