Zelf Kleding Naaien - Wat heb je nodig?


Mijn project voor 2014, een Kleding Challenge! Je las er al eerder een beetje over en nu is het dan echt tijd om van start te gaan. Ik heb er zin in!

Maar voordat ik echt begin, hier eerst een overzicht van wat je allemaal nodig hebt als je je eigen kleding wil gaan naaien. Naast je naaimachine, die je natuurlijk allang hebt  klaargezet en afgestoft!

Meetlint & Liniaal

Meten is weten! Als je zelf je patronen gaat maken heb je sowieso een meetlint nodig om jezelf op te meten.

Om het patroon uit te tekenen op papier heb je een liniaal nodig, een lange liniaal is dan handig.  En een geodriehoek om hoeken te meten.
Er zijn ook linialen met een gebogen zijkant, voor het tekenen van rondingen in een patroon.

Om het patroon op stof over te nemen kan een 'zoommaatje' handig zijn om de naadwaarden rondom de patroondelen te tekenen, maar met een geodriehoek kan dit ook prima.
Potloden, krijt, pennen, stiften

Een gewone pen, potlood en papier heb je nodig om je maten te noteren en om het patroon schematisch uit te tekenen.

Een potlood of viltstift heb je nodig om het patroon uit te tekenen op patroonpapier. Ook een gum is  dan handig!

Om het patroon over te nemen op de stof heb je kleermakerskrijt nodig. Een gewoon kleurpotlood werkt ook goed.
Scharen

Je moet minimaal twee scharen hebben: een papierschaar (voor het patroonpapier) en een aparte stofschaar. Knip nooit papier met je stofschaar, daar wordt hij bot van!
Ook onmisbaar: een tornmesje, voor de onvermijdelijk verkeerd gestikte naden ;-)

Een kartelschaar kan handig zijn, om rafelende stofranden tegen te gaan of voor het bijknippen van rondingen in je stofdelen.

Naalden

Voor in je naaimachine zijn de volgende machinenaalden handig om in huis te hebben:
- universele naalden, voor het naaien van katoen en linnen
- jeans naalden, voor het naaien van dikke stoffen of meerdere lagen katoen/ linnen
- stretch naalden, voor het naaien van tricot/ jersey

Ook wat gewone naainaalden zijn nuttig, voor het aannaaien van knopen of het met de hand naaien van plekken waar de naaimachine niet bij kan.
Spelden

Kopspelden zijn handig voor het aan elkaar spelden van patroondelen voordat je gaat naaien. Neem hiervoor de kortere spelden met gekleurde kopjes, de langere quilt-spelden kunnen erg in de weg zitten bij het naaien van kleding.

Je kunt ook je patroondelen op de stof bevestigen met kopspelden. Ik vind het altijd zonde van het papier om er gaatjes in te prikken, dus ik hou mijn patroondelen op hun plaats met patroon-gewichtjes.

Bewaar je kopspelden op een speldenkussen, in een doosje of op een magnetisch speldenblokje.

Patroontekenpapier

Patroonpapier is er in verschillende soorten:
- 'gewoon' doorzichtig patroonpapier, om patronen van een patroonblad over te nemen
- patroonpapier met ruitjes, wat mij heel handig lijkt om je eigen patroon op uit te tekenen. Dat scheelt een hoop meet- en rekenwerk lijkt me!


Garen en stof

Welke stoffen en garens je gebruikt is natuurlijk heel persoonlijk. Ik naai zelf het liefst met natuurlijke stoffen, zoals katoen, katoenen jersey en linnen. En voor kleding is dat ideaal omdat het ook nog eens het fijnste zit!

Garens zijn er ook in verschillende soorten. Neem altijd garen van goede kwaliteit, van katoen of polyester.
Wat verder nog handig is
• Een strijkplank & (stoom)strijkijzer, voor het open- of platstrijken van naden en plooien
• Vlieseline, om sommige stofdelen te kunnen verstevigen
• Fournituren, zoals knoopjes, ritsen, elastiek, biaisband, etc. Dit is per kledingstuk verschillend.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


In 2014 ga ik een uitdaging aan: elke maand een nieuw kledingstuk ontwerpen, tekenen naar mijn eigen maat en in elkaar naaien.
Doe je mee? Van elk kledingstuk maak ik een werkbeschrijving die beschikbaar komt in Sew Natural Webshop.
Je leest er alles over op deze Blog, of je kunt je inschrijven voor de Nieuwsbrief!


13 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd een viltstift om mijn patronen over te nemen op stof. Gewoon een kinderviltstift met uitwisbare inkt. Makkelijk tekenen, goed zichtbaar en na 1x wassen niets meer van te zien.
    Een (stoom)strijkijzer is naar mijn mening niet alleen handig, maar essentieel. Zonder krijg ik geen kledingstuk netjes in elkaar. En zowaar, door het strijken voor het naaien, ben ik strijken zelfs leuk gaan vinden :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw wat een goed idee om viltstift te gebruiken!

      Verwijderen
  2. Lijkt mij zo leuk. Kijk uit naar je eerste patroon.
    Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, wat een uitdaging, ik zag op je blog dat je ook nog meedoet aan de crochet along. Succes met de projecten.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes!! Ik ben al nieuwsgierig naar je komende kledingstukken!! Dit wordt zeker gevolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een heel leuk initiatief. Ben al nieuwsgierig naar het eerste kledingstuk.

    Groetjes en heel veel naaiplezier, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook heel erg benieuwd hoor ik ben ook geinterseerd in kleren naaien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt als een leuk project! Ben erg benieuwd naar de kledingstukken die je gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!! Ik ben erg benieuwd! Ik hou zelf ook erg van kleding naaien!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!