Tutorial: Binnenvak met Rits



Hoe je een Makkelijk Binnenvak aan je Shopper toevoegt zag je op Dag 1 van deze Tote Bag Week. Vandaag zie je hoe je een Binnenvak met een rits kunt toevoegen aan je Basis Patroon.

Dat lijkt misschien moeilijk, misschien schrik je helemaal als je een Rits ziet, maar het valt allemaal best mee! Probeer het gewoon eens ;-)


Stap-voor-stap
Neem het achterpand van de voering van de tas en leg hem voor je op tafel. Meet hoe lang je rits is, van het lipje tot het eind van de tandjes (bij mij 15 cm).


Teken een streep met deze lengte af op de achterkant van de stof, op de plaats waar je het ritsvakje wil hebben. Teken links en rechts van deze lijn een verticaal streepje van 1 cm hoog (5mm boven en 5mm onder de lijn). Teken diagonale streepjes naar binnen toe, naar je eerste lijn.
Strijk een stuk vlieseline ruim over deze lijnen heen en knip netjes over de getekende lijnen: de horizontale lijn en de kleine diagonaaltjes naar de verticale lijntjes toe.


Vouw de stof naar buiten toe en strijk de vouwen er goed in. Draai de stof om en leg de rits precies achter het gat, speld hem op zijn plaats. 


Zet je ritsvoetje in de naaimachine, zet de naald naar links en naai de rits vast, vlak langs de rand van de stof. Dit is je ritsvak, nu moeten we er nog een zakje achter naaien ;-)


Draai de stof weer om, je ziet dat je boven en onder je stiksel nog een klein stukje rits-stof over hebt. Hier ga je stof aan vast naaien dat het zakje gaat worden.
Knip twee stukjes stof, allebei van 3 cm breder dan het stiksel om de rits. Knip een stukje stof ongeveer 1,5 cm langer dan het andere. Ik knipte een stuk stof van 18 bij 18 cm en eentje van 18 bij 19,5 cm.
Werk deze stukken stof af met een zigzag-steek.


Leg de grootste van de twee stofjes ondersteboven op de rits. Laat de stof links en rechts evenveel naast de rits uitsteken en laat de stof aan de bovenkant ongeveer 5mm uitsteken. Speld de stof aan het smalle randje stof van de rits vast. Dit gaat het makkelijkst als je de stof van de voering boven de rits naar achter vouwt. Naai vlak langs het eerste stiksel waarmee je de rits in de voering naaide, zoals je ziet op de rechter foto.


Vouw het lapje omhoog, leg de kleinste van de twee stofjes nu op de onderkant van de rits en naai dat op dezelfde manier vast.


Vouw de twee stofjes weer naar beneden, leg ze netjes op elkaar en naai de twee zijkanten en de onderkant op elkaar. Zo naai je het vakje dicht. Als je de stof weer omdraait en de rits opendoet, zie je dat je ritsvakje is gelukt! Een gevoerd binnenvakje met rits!


En hier zie je nog een bovenaanzicht ;-)
Ga nu verder met de Tas volgens het patroon!


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 


Deze week is het Tote Bag Week bij Sew Natural! Elke dag zie je een tutorial, tips & tricks of inspiratie om je eigen Shopper te naaien. Ik ga hierbij uit van het Basispatroon Keerbare Shopper. Een veelzijdig patroon die je met wat aanpassingen of een andere stofkeuze zo omtovert tot jouw unieke exemplaar!

Veel plezier!
Heb je vragen of wil je je Tas laten zien? Mail me dan op info@sewnatural.eu

11 opmerkingen:

  1. Dit heb ik me nu altijd al afgevraagd, hoe je dat aanpakt. Bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele duidelijke uitleg zeg! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de duidelijke uitleg, hier heb ik iets aan!
    Groetjes Diane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super bedankt voor de heldere uitleg. Ik had verwacht dat het veel moeilijker zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist al hoe het moest, alleen doe ik het niet zo snel omdat ik het teveel gedoe vind. (lees te lui) maar in een tas is het wel heel handig uiteraard om kostbaarheden veiliger in op te bergen ;)
    Goed uitgelegd! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat netjes uitgevoerd. Bij mij wordt dat altijd gerommel, ik had zelf bedacht hoe het ongeveer moest en ik weet het daaraan. Nu toch nog maar eens proberen (en dan netjes) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat je de uitleg gaf ,ziet er eenvoudig uit ,ga het gauw een keer proberen.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de uitleg incl. super foto's daarbij !
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great job. Best explanation I have ever seen.
    Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor het eerst zelf een tas met binnenzak aan het maken. Superbedankt! Want het is gelukt, met de rits erbij! Ik vond het alleen lastig om de zak dicht te naaien. Hoe leg je die dan neer? Het is wel gelukt, maar het eerste en laatste stukje bij de rits vond ik lastig (beetje gefrutseld). Hoe houd je je zak zo dat je hem niet meenaait met de naaimachine? Heb je daar misschien nog een goede foto en uitleg van?. Maar in ieder geval bedankt voor zover!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!