Tutorial: een Rits toevoegen aan je Tas


Vandaag de laatste Tutorial van deze DIY Tote Bag Week! En deze is wat ingewikkelder: je ziet hier hoe je een ritssluiting toevoegt aan je Shopper. Ik laat het zien voor een Schoudertas, maar bij de Tas uit het BasisPatroon (met twee hengsels dus) kan het ook.

Naai eerst de buitentas en de hengsels zoals die in het patroon beschreven staan. De voering naai je iets anders: je laat een gat van ongeveer 10 cm open in de bodem van de voering.

Om de Rits toe te voegen in je tas ga je verder als volgt te werk:


Stap-voor-stap
Neem een rits die 5 cm minder breed is dan de stof van de Tas (knip eventueel een langere rits een stukje af). Knip stukken stof waar je de rits tussen gaat naaien: 4 stukken stof van 5 cm hoog en {de breedte van de tas - 10 cm} breed. Knip ook een stukje stof van 5 x 6 cm.


Strijk van alle stroken stof de twee smalle kanten 1 cm naar binnen. Strijk van het kleine stukje stof alle kanten 1 cm naar binnen.


Vouw het kleine stukje stof met de naar binnen gestreken zijkanten dubbel en naai het over het uiteinde van de rits heen. Zo heb je de rits netjes afgewerkt.


De rits ga je tussen de stroken stof naaien. Doe de rits open.
Neem de eerste twee stroken stof. Leg er een met de goede kant van de stof naar boven, leg de rits er bovenop (vouw het uiteinde van de rits, tot de tandjes beginnen, naar onder toe). Leg de andere strook stof ondersteboven op de rits. Zorg dat de zijkanten van de stof en de rits netjes langs elkaar lopen.
Doe het ritsvoetje in je naaimachine en naai de rits tussen de stroken stof.


Strijk de stroken stof naar buiten toe, zodat de goede kant van de stof aan beide kanten aan de buitenkant zichtbaar is. Stik de stof nog eens door, over het linker smalle stukje stof, via vlak langs de rits, tot en met het rechter smalle stukje stof. Zorg dat de stofvouwen die je er in het begin in gestreken hebt netjes op elkaar liggen.


Doe dit ook voor de onderkant van de rits, zodat je rits er nu zo uitziet


Neem de buitenkant van je Tas erbij en leg de rits er eens tussen zodat je ziet waar hij moet komen: de bovenkant van de tas moet 1 cm naar binnen gevouwen worden en de stoffen stukken van de rits moeten daar tegenaan genaaid worden.


Doe de rits open en leg het ene stuk stof van de rits ondersteboven langs het voorpand en het andere stofgedeelte van de rits langs het achterpand van de Tas. Zorg dat je de rits netjes in het midden van de panden legt.
> > Maak je de Shopper met twee hengsels? Leg dan eerst de hengsels tussen de Tas delen en de rits delen in!
Naai op ongeveer 2mm van de zijkanten de rits (en eventueel hengsels) tijdelijk op hun plaats.


Dat ziet er dan zo uit:

Schuif de buitenkant van de Tas in de voering (die binnenstebuiten zit, zodat de goede kanten van de stof op elkaar liggen). Speld de bovenkant van de Tas en de voering netjes op elkaar en naai rondom met een naad van 1 cm. De stukken stof van de rits naai je dus gelijk mee, zodat hij definitief op zijn plaats zit.
Keer de Tas met de goede kant naar buiten via het gat in de voering en naai dat gat nu dicht.

De Tas ziet er nu zo uit:


Stik nog eens helemaal rondom de bovenkant van de Tas, waarbij je de stof van de rits een stukje op de voering van de Tas naait. De rits valt nu een beetje naar binnen.

Je Tas-met-Rits is nu klaar!


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Deze week is het Tote Bag Week bij Sew Natural! Elke dag zie je een tutorial, tips & tricks of inspiratie om je eigen Shopper te naaien. Ik ga hierbij uit van het Basispatroon Keerbare Shopper. Een veelzijdig patroon die je met wat aanpassingen of een andere stofkeuze zo omtovert tot jouw unieke exemplaar!

Veel plezier!
Heb je vragen of wil je je Tas laten zien? Mail me dan op info@sewnatural.eu

13 opmerkingen:

  1. Klaar en duidelijk uitgelegd! Thanks!
    Ik heb het alvast gepind!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk je uitleg ,hartelijk bedankt ervoor .Je blog pas ontdekt ,ben er blij mee.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel duidelijke uitleg met duidelijke foto's. Heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor de uitleg en alles er omheen, van het weekend een begin of geheel meteen afmaken, met rits, handig met de kids en leuk om cadeau te geven in november als er twee dames bevallen zijn (als dit niet mag dan doe ik het niet)

    En ik geniet van je blog, zo gaaf wat je allemaal doet en kan met de naaimachine.

    Groetjes
    May Cet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor de uitleg, ik ga dit binnenkort proberen. Maar wat ik me nu altijd al afvroeg, kan je gewoon over de tanden van de rits heennaaien met de naaimachine? Als je bijv. het kleine stukje stof aan de achterkant van de rits vastnaait, lijkt het me dat je dat moet doen, toch? Breekt je naald dan niet af?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je een rits hebt met kunststof tanden dan kun je daar gewoon overheen naaien! Bij een rits met metalen tanden niet ;-)

      Verwijderen
    2. Ah ok, goed om te weten! Lijkt me nog steeds eng, maar ik ga het proberen ;).

      Verwijderen
  6. Vraagje,waar koop je zo,n snijvlak ,waarop je de patronen kunt uitsnijden?
    Bij voorbaat dank

    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ze die wel hebben in elke hobby- , fournituren- of quilt winkel!

      Verwijderen
  7. Super duidelijke uitleg, ga ik zeker gebruiken de volgende keer dat ik een tas naai! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik een schoudertas wil ipv een tas met 2 hengsels, naai ik dan eerst de voor-en achterkant van de buitenkant aan elkaar en dan het hengsels eraan? Zodat deze tussen de binnen- en buitenstof komt te zitten? Of hoe ga ik best te werk (vind het niet direct terug op je blog). Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, precies zoals je zegt: de buitenkant maken, de voering maken en het hengsel er bij het in elkaar naaien tussen doen (zie ook het basispatroon!)

      Verwijderen
  9. hoi! Ik ben een tas aan het maken en gebruik jouw uitleg om een rits erin te zetten, maar ik snap een stukje niet. Hoe naai/rijg/speld je de voering aan de buitenkant van de tas met de rits ertussen? Dat stukje van de rits waar het 5x6-afwerkstukje zit, zit toch zo gedraaid dat je daar de voering niet op kunt leggen?
    Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en dat je me verder kunt helpen!
    Alvast bedankt!
    Dunja

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk om je reactie te lezen. Bedankt voor je bericht!